Koiran rokotukset ja loishäädöt

Rokotukset ja loishäädöt.

Koiranpennun klinikkakäynnit alkavat tavallisesti 8 - 12 viikon iässä, jolloin pennulle annetaan ensimmäinen rokotus. Pennulle tehdään terveystarkastus, johon kuuluu mm. sydämen kuuntelu, hampaiden, korvien ja ihon tarkastus. Ennen ensimmäistä rokotuskäyntiä pennulle annetaan loishäätö, koska loiset voivat heikentää rokotuksen tehoa.

Koiran rokotusohjelma

Koiran ikä

8 - 12 vk penikkatauti, parvo, tarttuva maksatulehdus ja kennelyskä

14 - 16 vk penikkatauti, parvo, tarttuva maksatulehdus ja kennelyskä

n.5 kk  rabies

1 vuosi penikkatauti,parvo, tarttuva maksatulehdus ja kennelyskä

+ 3vk rabies

Tehosterokotukset sen jälkeen, kun koira on saanut 1-vuotisrokotukset:

penikkatauti, parvo ja tarttuva maksatulehdus 3 vuoden välein

rabies 3 vuoden välein (luolametsästyskoirilla vuosittain)

kennelyskä joka vuosi

Näiden perusrokotusten lisäksi voidaan antaa mm. leptospira – rokote, jonka ohjelma on samanlainen kuin kennelyskän. Borrelia-rokotukset annetaan ensin 3 vk välein ja jatkossa vuosittain.

Jos koira matkustaa ulkomaille, omistajan kannattaa selvittää kohdemaan rokotusvaatimukset etukäteen maan lähetystöstä. Koirien viennistä ja tuonnista on luettavissa ohjeita myös Eviran nettisivuilta.

Loishäädöt

Suolinkainen on yleisin koiran sisäloinen. Pentu saa tartunnan tavallisesti jo emältään. Suolinkaisen toukat vaeltavat elimistössä suolistosta maksan läpi keuhkoihin. Keuhkoista toukat yskitään nieluun ja niellään takaisin suoleen. Muita koiralla esiintyviä matoja ovat mm. hakamadot ja piiskamato sekä heisimadot. Heisimato on nauhamainen mato, josta irtoaa lyhyitä, itsekseen liikkuvia jaokkeita.

Madot voivat aiheuttaa yskää, oksentelua, huonoa ruokahalua, turkin kiillottomuutta, ripulia ym. epämääräisiä oireita. Toisaalta koiralla voi olla loisia ilman edellä mainittuja oireita.

Pennuille suositellaan annettavaksi sisäloislääkitys kerran kuussa, kunnes koira on puolivuotias. Aikuiselle koiralle suositeltava loishäätöväli on 6 kk.

Voimme myös tehdä koiran ulosteesta tutkimuksen loisten varalta, minkä perusteella arvioidaan loishäädön tarve.

Koiranruoka ALE